Wraki Tulonu

Tulon jest jedną z trzech głównych baz Marine Nationale oraz ważnym portem południowej Francji. Oprócz licznych zabytków z okresu nowożytności można tam podziwiać wraki jednostek z okresu zimnej wojny.

Zdjęcia: Michał Szafran

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Port w Tulonie jest najbardziej znany z wydarzeń z 27 listopada 1942 roku. Wówczas doszło do samozatopienia okrętów wchodzących w skład floty państwa Vichy. Na wieść o lądowaniu aliantów w Afryce Niemcy postanowili zająć całą południową Francję oraz przejąć flotę pozostającą pod dowództwem Vichy. Francuzi zdecydowali o dokonaniu aktów sabotażu celem niedopuszczenia do zajęcia okrętów przez III Rzeszę. Efektem tego było zniszczenie m.in. trzech pancerników, siedmiu krążowników, trzydziestu niszczycieli i osiemnastu okrętów podwodnych a także licznych jednostek pomocniczych. Szkody były tak rozległe, że większość jednostek została po wojnie złomowana.

Duquesne

W okresie zimnej wojny nastąpił znaczący rozwój Marine Nationale. Zaczęto na masową skalę stosować kierowane pociski przeciwlotnicze i przeciwokrętowe, a także coraz większy nacisk kładziono na radary. Efektem zmian stały się niszczyciele rakietowe typu Suffren, które były pierwszymi jednostkami francuskiej floty zaprojektowanymi specjalnie pod kątem przenoszenia kierowanych pocisków rakietowych. W 1967 roku do służby wszedł Suffren (D 602), a trzy lata później Duquesne (D 603). Ich cechą charakterystyczną była wielka kulista osłona radaru a także masztokomin.

Duquesne (D 603) Duquesne (D 603)

Duquesne służył we flocie francuskiej aż do 2007 roku, kiedy to został wycofany i przeznaczony do zupełnie innej roli. Kadłub wykorzystano jako poligon szkoleniowy dla nurków oraz marynarzy uczących się w Pôle Écoles Méditerranée. Dodatkowo służy jako falochron chroniący baseny szkoły morskiej. Wycofany niszczyciel mimo widocznych śladów rdzy nadal posiada większość swojego wyposażenia. Dobrze widoczne są anteny radarów, stelaże pocisków Exocet, a także wyrzutnia pocisków przeciwlotniczych Masurca i holowany sonar.

Na drugim planie Duquesne (D 603)

Na drugim planie Duquesne (D 603)

Na dziobie umieszczone były armaty kal. 100 mm. Po wycofaniu niszczyciela przeniesiono je na inne okręty Marine Nationale.

Na dziobie umieszczone były armaty kal. 100 mm. Po wycofaniu niszczyciela przeniesiono je na inne okręty Marine Nationale.

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Kopuła radaru DBRI 23.

Kopuła radaru DBRI 23.

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Masztokomin.

Masztokomin.

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Stelaże wyrzutni pocisków przeciwokrętowych Exocet.

Stelaże wyrzutni pocisków przeciwokrętowych Exocet.

Radary kierowania ogniem DRBR 51.

Radary kierowania ogniem DRBR 51.

Wyrzutnia pocisków przeciwlotniczych Masurca.

Wyrzutnia pocisków przeciwlotniczych Masurca.

Rufowy holowany sonar.

Rufowy holowany sonar.

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Duquesne (D 603)

Poza Duquesne w Saint-Mandrier znajduje się jeszcze jeden kadłub okrętu – Dupleix. Niszczyciele rakietowe typu Georges Leygues to jednostki przeznaczone do działań ZOP, eskortowych i zwalczania okrętów przeciwnika. Łącznie od 1974 do 1988 roku zbudowano siedem egzemplarzy, a ostatnią jednostkę wycofano pod koniec 2022 roku. Francuzi zachowali tylko sam kadłub niszczyciela a pozostałe elementy wyposażenia zostały zdemontowane.

Dupleix

Dupleix

Dupleix

Dupleix

Dupleix

Dupleix

Dupleix

Dupleix

Dupleix

Dupleix

Duquesne i Dupleix są doskonale widoczne z Plage Du Canon, można je również podziwiać z pokładu tramwaju wodnego kursującego z centrum Tulonu do Saint-Mandier.

Opublikuj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*