Volkswagen Golf II – ewolucja pierwszej generacji okazała się receptą na kolejny przebój

Po olbrzymim sukcesie pierwszej generacji Volkswagena Golfa jego następca miał niełatwe zadanie – utrzymać sprzedaż na wysokim poziomie i zdobywać kolejne pokolenie kierowców. Marka z Wolfsburga powierzyła projekt Herbertowi Schäferowi, który zamiast rewolucji postawił na ewolucję świetnie przyjętego na rynku dzieła Giorgetto Giugiaro. Spod ręki Niemca wyszły także inne modele Volkswagena – Polo i Passat. Jedno się nie zmieniło – wciąż był to trzy- i pięciodrzwiowy hatchback z silnikiem umieszczonym poprzecznie z przodu i napędzający koła przednie. Od 1984 roku produkowano także bliźniaczą, jeśli chodzi o rozwiązania techniczne Jettę, czyli dwu- lub czterodrzwiowego sedana.

Druga generacja Volkswagena Golfa to zarazem pierwszy etap ewolucji tego auta. Do dziś ten kultowy model przeszedł już ich siedem, a wkrótce na rynku pojawi się zmodernizowany Golf ósmej generacji. Golf II, podobnie jak poprzednik, błyskawicznie stał się ulubieńcem m.in. instruktorów jazdy, młodych kierowców, a także rodzin z małymi dziećmi. Ba, odcisnął na pokoleniu, które właśnie wchodziło w dorosłość takie piętno, że w powieści niemieckiego pisarza Floriana Illiesa nazwano je nawet pokoleniem Golfa. Golf drugiej generacji był autem, które zdemokratyzowało postęp – m.in. dzięki takim rozwiązaniom, jak katalizator, układ ABS czy napęd na wszystkie koła. Ale częścią tajemnicy sukcesu Golfa jest również fakt, że projektanci przenieśli DNA pierwszego Golfa do jego następcy. I tak jest po dziś dzień – wszystkie generacje tego kompaktowego Volkswagena mają charakterystyczny słupek C. Golf „dwójka” cieszył się równie dużym powodzeniem, co pierwsza generacja, a przez niemal 10 lat wyprodukowano 6,3 miliona egzemplarzy.
W Golfie II złagodzono nieco kanciaste linie nadwozia poprzednika. Za projekt odpowiedzialny był Herbert Schäfer, niemiecki stylista, który oprócz Golfa II „narysował” także takie Volkswageny jak Polo i Passat. Poza wyglądem (linie nadwozia nieco pozakrąglano) zmieniły się także gabaryty – kompakt z Wolfsburga wyraźnie urósł. Znacznie poprawiły się osiągi. Podobnie jak Golf I, także druga generacja była dostępna jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, a od 1984 roku oferowano także model z trójbryłowym nadwoziem, nazwany Jetta. Volkswagen nie zdecydował się na opracowanie odmiany z otwartym nadwoziem na bazie Golfa drugiej generacji, aż do 1993 roku produkowano Golfa I Cabriolet.

Golf II był pierwszym modelem Volkswagena, który był produkowany na taśmie z wykorzystaniem robotów przemysłowych. Golf II równie szybko jak poprzednik przekonał do siebie miliony klientów i stał się jednym z najchętniej kupowanych samochodów w latach 80. i na początku lat 90. ubiegłego wieku.

Golf II wyznaczył nowe standardy w segmencie C. Właśnie w Golfie II wprowadzono po raz pierwszy katalizator, system ABS i wspomaganie układu kierowniczego. Golf był również po raz pierwszy oferowany z napędem na wszystkie koła (odmiana syncro). W Golfie zadebiutował także silnik z czterema zaworami na cylinder – GTI 16V.

Jeszcze mocniejszy od GTI, nawet w wersji 16V, był 160-konny Rallye Golf G60 ze sprężarką G, wprowadzony na rynek w 1988 roku. W tym samym roku Golf przekroczył barierę dziesięciu milionów wyprodukowanych egzemplarzy (oczywiście wliczając w to pierwszą generację). Golf Country, z podniesionym zawieszeniem i napędem na wszystkie koła był protoplastą dzisiejszych SUV-ów, a zadebiutował w 1990 roku. Od 1991 roku Golf II był produkowany nie tylko w Wolfsburgu, ale także w nowej fabryce Mosel w pobliżu Zwickau.

Tym, co różniło obie generacje Golfa był m.in. wybór silników. W Golfie I był on skromny, w „dwójce” było dostępnych znacznie więcej jednostek napędowych. W 1983 roku gama zaczynała się od silnika 1.0 o mocy 45 KM, można było także zdecydować się na odmianę 1.3 55 KM, 1.6 75 KM, a także diesle 1.6 54 KM i 1.6 TD 70 KM. W kolejnych latach systematycznie uzupełniano ofertę, m.in. o silniki benzynowe 1.1 50 KM, 1.3 60 KM, 1.6 70 KM, 1.8 o mocy 84, 90, 98, 112, 129, 139 lub 160 KM, a także diesla 1.6 TD 80 KM (ten model był oznaczony literkami GTD). Na szczycie gamy znalazł się model G60 Limited, który dysponował mocą 210 KM. Auto mogło się rozpędzić do 231 km/h.

W 1984 roku pojawiła się druga generacja Golfa GTI. Auto, podobnie jak poprzednik, miało silnik o pojemności 1,8 l o mocy 112 KM i kontynuowało koncepcję pierwszej generacji. Oczywiście zachowano wszystkie wyróżniki znane z pierwszego Golfa GTI – czerwoną obwódkę wokół osłony chłodnicy, tapicerka w kratę na sportowo wyprofilowanych fotelach i oczywiście gałka dźwigni zmiany biegów w kształcie piłki golfowej. Moc została zmniejszona do 107 KM w 1984 roku, gdy w układzie wydechowym pojawił się katalizator, ale już dwa lata później wprowadzono do GTI pierwszy silnik z czeterema zaworami na cylinder, a Golf GTI 16V oferował 129 KM (w wersji bez katalizatora auto miało o 10 KM więcej). W 1990 roku dodano sprężarkę G, która pozwoliła zwiększyć moc Golfa GTI G60 do 160 KM.

Dane techniczne Volkswagena Golfa II z 1983 r.
Nadwozie: trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, długość 3985 mm, szerokość 1665 mm, wysokość 1415 mm, rozstaw osi 2475 mm, masa własna od 845 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 336 l
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,3 l o mocy 55 KM lub 1,8 l o mocy 90 KM
Napęd: na przednie koła, cztero- lub pięciobiegowa manualna skrzynia biegów, opcjonalnie trzybiegowa automatyczna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 151 km/h (1.3 55 KM, skrzynia manualna), 175 km/h (90 KM, skrzynia manualna)

Dostępne wersje: Golf C, Golf CL, Golf GL, Golf Carat, Golf GLX, Golf GT, Golf GTI, GTD
Edycje specjalne (wybór): Atlanta, Barcelona, Bistro, Black Line, Boston, Brigitte, Champion, Dynamite, Edition One, Fire&Ice, Flair, Flash, Fun, Function, Hit, Madison, Match, Memphis, Pasadena, Red Line, Sky, Special, Tour

Historia Volkswagena Golfa II:
1983
Debiut Golfa II
1984
Premiera odmiany GTI, z silnikiem 1.8 112 KM
W układzie wydechowym pojawia się katalizator
1985
W marcu z taśmy zjeżdża 7-milionowy Golf
1986
Debiutuje Golf GTI 16V, z silnikiem 1.8 o mocy 129 KM
Golf Syncro z napędem na 4 koła
1987
Modernizacja
Golf GT Syncro pierwszym kompaktowym Volkswagenem wyposażonym seryjnie w ABS
1988
Pojawia się Golf Rallye, z silnikiem G60 o mocy 160 KM
Z taśmy zjeżdża 10-milionowy egzemplarz Golfa
1989
Prezentacja elektrycznej wersji Golfa II – City Stromer i hybrydowej – Hybrid
Wyprodukowano 11-milionowy egzemplarz
1990
Debiutuje uterenowiona odmiana – Golf Country – protoplasta dzisiejszych SUV-ów
Wyprodukowano milionowy egzemplarz Golfa GTI
1992
Zakończenie produkcji (lipiec)
Przez blisko 10 lat produkcji powstało ok. 6,3 mln egzemplarzy

Źródło: materiały prasowe
Tags:,

Opublikuj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*