U-Boot U-995

U-995 znajdujący się w Kilonii jest jedynym zachowanym niemieckim okrętem podwodnym typu VII. To właśnie U-booty tego typu były podstawową jednostką podwodną Kriegsmarine w okresie II wojny światowej.

U-995 wszedł do służby 16 września 1943 roku w momencie kiedy Bitwa o Atlantyk była już praktycznie przegrana przez siły III Rzeszy. Okręt podwodny typu VII to jednostka o załodze 4 oficerów i 53 marynarzy, mogąca przenosić 14 torped kal. 533 mm lub do 29 min morskich. Dzięki silnikom diesla jednostka mogła osiągać prędkość nawodną do 17,7 węzła, a napęd elektryczny umożliwiał jej poruszanie się z prędkością do 7,6 węzła w położeniu podwodnym. U-995 służył początkowo w 5. U-flotille, a od maja 1944 do 9 maja 1945 roku prowadził działania z okupowanej Norwegii w ramach 13. i 14. U-flotille.

Sukcesy bojowe okrętu to:

  • zatopienie radzieckiego frachtowca Proletarij (5 XII 1944),
  • zatopienie radzieckiego kutra Reszitielnyj (21 XII 1944),
  • zatopienie radzieckiego trawlera RT-52 Som (26 XII 1944),
  • zatopienie radzieckiego trałowca T-883 (29 XII 1944),
  • zatopienie radzieckiego patrolowca BO-224 (2 III 1945)
  • zatopienie amerykańskiego frachtowca Horace Bushnell (20 III 1945)[1].

Pod koniec marca 1945 roku okręt został skierowany do stoczni w Trondheim celem zabudowy systemu chrap, dzięki czemu można było ładować baterie silników elektrycznych w położeniu podwodnym. Koniec wojny zastał jednostkę w stanie niezdatnym do wyjścia w morze. Po II wojnie światowej U-boot wraz z dwójką innych niemieckich okrętów podwodnych został przekazany do Norwegii. Dawny U-995 w Sjøforsvaret służył do 1962 roku jako HNoMS Kaura i jego głównym zadaniem było szkolenie norweskich podwodniaków.

U-995 jako muzeum

Wycofanym okrętem zainteresowali się niemieccy weterani Kriegsmarine oraz rząd Republiki Federalnej Niemiec. Ich celem było sprowadzenie jednostki do RFN i przygotowanie jej do pełnienia funkcji muzealnych. Okręt ustawiono w 1972 roku w Laboe (około 20 kilometrów na północ od Kilonii). Plaża, na której umieszczono jednostkę na betonowych postumentach, znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Marine-Ehrenmal, czyli mauzoleum poświęconego marynarzom poległym w okresie wojen światowych.

U-995 to kompletna jednostka typu VII i poza wejściem na pokład i na kiosk okrętu (niemożliwe ze względów bezpieczeństwa) zwiedzający może zapoznać się z konstrukcją oraz elementami wyposażenia drugowojennego U-boota. Szczególne wrażenie robi ciasnota we wnętrzu przedziałów oraz umiejscowienie miejsc do spania dla marynarzy. Wszystko to za niewielką kwotę 7 euro. Obok U-995 znajduje się pawilon, w którym kupuje się bilety i można zaopatrzyć się w literaturę oraz pamiątki marynistyczne.

[1]    M. Borowiak, U-booty typu VII. Konie robocze Donitza, Oświęcim 2019, s. 636.

Zdjęcia: Michał Szafran, wiekdwudziesty.pl

Tags:

Opublikuj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*