Tomasz Szczerbicki, Polskie samochody osobowe z lat PRL. Produkcja seryjna

W najnowszej publikacji Polskie samochody osobowe z lat PRL. Produkcja seryjna Tomasz Szczerbicki skupił się na konstrukcjach osobowych produkowanych seryjnie. Oznacza to, że można się spodziewać wkrótce kolejnej części, w której opisane zostaną prototypy i pojazdy konceptualne. Polskie samochody osobowe z lat PRL. Produkcja seryjna to książka, która ukazała się po ukończeniu trylogii składającej się z następujących publikacji:

  • Czołgi i samobieżne działa pancerne Wojska Polskiego 1919-2016[1]
  • Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego 1943-1989[2]
  • Pojazdy Wojska Polskiego 1914-1939[3]

Na prawie 350 stronach Tomasz Szczerbicki w chronologiczny sposób przedstawia wszystkie samochody produkowane w Polsce po zakończeniu II wojny światowej. Pierwsze miejsce w narracji zajmuje radziecka konstrukcja GAZ M20 Pobieda, znana pod nazwą FSO Warszawa. Początkowo planowano budować na licencji samochody Fiat, ale względy polityczne zadecydowały o wyborze samochodu z ZSRR. Dopiero pod koniec lat sześćdziesiątych powrócono do kooperacji z Włochami.

Polskie samochody osobowe z lat PRL. Produkcja seryjna

Kolejne w kolejności pojazdy to małolitrażowe konstrukcje jak Mikrus i Syrena. Mikrus dość szybko został wycofany z produkcji i to właśnie Syrena stała się pierwszym popularnym samochodem dla przeciętnego Polaka. Przez cały okres istnienia PRL polski przemysł motoryzacyjny szukał taniego i łatwego w produkcji pojazdu osobowego. Dzięki włoskiej firmie Fiat, przy pomocy licencyjnej produkcji modeli 125P i 126P, zrealizowano ten zamiar. Udało się przez to zmotoryzować Polskę i samochody stały się nieodłącznym elementem społeczeństwa PRL, które marzyło o własnym środku transportu.

Praktycznie cała polska produkcja opierała się na rozwiązaniach wywodzących się z Zachodu oraz, w mniejszym stopniu, z krajów socjalistycznych. Oznaczało to również produkcję mniej znanych modeli włoskiego Fiata, czyli 127P, 128P, 131P i 132P. Na szczególną uwagę zasługuje Fiat 131 Mirafiori, który stał się wręcz synonimem luksusu lat siedemdziesiątych. Autor dodatkowo opisał samochody terenowo-użytkowe Tarpan i Honker, a także przyczepy kempingowe.

Książka Tomasza Szczerbickiego Polskie samochody osobowe z lat PRL. Produkcja seryjna nie odbiega od jego wcześniejszych dokonań. Dominują doskonałej jakości czytelne fotografie opisywanych pojazdów. Ikonografia wzbogacona jest również o materiały reklamowe z epoki. Sama narracja to krótkie, ale jednocześnie treściwe przedstawienie konkretnego modelu samochodu: podstawowe dane techniczne, różnice pomiędzy wersjami i inne informacje związane z konstrukcją. Całość jest uzupełniona wspomnieniami użytkowników i cytowanymi artykułami prasowymi. Oczywiście nie mogło się obejść bez ciekawostek związanych z zagadnieniami historii polskiej motoryzacji, co jest niemal znakiem rozpoznawczym Tomasza Szczerbickiego. Dzięki temu książkę można polecić wszystkim miłośnikom samochodów z okresu PRL jako podstawowe kompendium wiedzy.

 

Tytuł: Polskie samochody osobowe z lat PRL. Produkcja seryjna

Autor: Tomasz Szczerbicki

Rok wydania: 2017

Wydawnictwo: Vesper

Liczba stron: 348

[1]    T. Szczerbicki,Czołgi i samobieżne działa pancerne Wojska Polskiego 1919-2016, Czerwonak 2017, https://wiekdwudziesty.pl/tomasz-szczerbicki-czolgi-i-samobiezne-dziala-pancerne-wojska-polskiego-1919-2016 (dostęp 2.12.2017).

[2]    Idem, Pojazdy Ludowego Wojska Polskiego 1943-1989, Czerwonak 2014, https://wiekdwudziesty.pl/tomasz-szczerbicki-pojazdy-ludowego-wojska-polskiego (dostęp 2.12.2017).

[3]    Idem, Pojazdy Wojska Polskiego 1914-1939, Czerwonak 2016, https://wiekdwudziesty.pl/tomasz-szczerbicki-pojazdy-wojska-polskiego-1914-1939 (dostęp 2.12.2017).

Opublikuj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*