SEAT Toledo I – pomost między przeszłością a teraźniejszością

SEAT Toledo I uznawany jest za pierwszy model nowej ery hiszpańskiej marki, powstały po przejęciu jej przez koncern Volkswagen Group. Zaprezentowany w 1991 roku, już rok później służył podczas letnich Igrzysk Olimpijskich w Barcelonie jako pojazd do przewozu sportowców i organizatorów. Model ten dostępny był w 10 różnych czterocylindrowych wersjach silnikowych: sześciu benzynowych, których moc wynosiła od 75 do 150 KM oraz czterech wysokoprężnych od 64 do 110 KM.

Produkowany od 1991 do 2004 SEAT Toledo I to pierwszy model nowej ery w historii hiszpańskiego producenta. Dwa lata po premierze w 1993 roku oraz po blisko 40 latach produkcji samochodów w fabryce Zona Franca w Barcelonie, SEAT postanowił przenieść całość produkcji do nowej fabryki w Martorell, wybudowanej dzięki inwestycji w wysokości 1,47 mld euro.

Seat Toledo I

Seat Toledo I

Godny następca SEAT-a Malagi

Model Toledo I zastąpiło SEAT-a Malagę pod względem wielkości samochodu i segmentu komercyjnego, do którego klasyfikowane były oba z nich. Dzięki temu klienci otrzymywali samochód typu sedan z dużym bagażnikiem, zaprojektowany specjalnie z myślą o dalekich podróżach rodzinnych. Takie rozwiązanie konstrukcyjne pozwalało w obu przypadkach na wyjazd na wakacje bez konieczności zakładania bagażnika dachowego, jak w przypadku modelu SEAT 600.

Równocześnie nie sposób było nie dostrzec różnic w stosunku do modelu Malaga pod względem silnika i ramy. W pierwszym modelu nowej ery zastosowano dziesięć różnych napędów: sześć benzynowych i cztery wysokoprężne, wszystkie 4-cylindrowe, o mocy od 75 do 150 KM w pierwszym modelu i od 64 do 110 w drugim. Po raz pierwszy w historii „król” silników TDI, czyli 1.9 o mocy 110 KM został zamontowany w samochodzie nie należącym do marki Volkswagen.

Hatchback czy sedan?

Jeśli chodzi o ramę pojazdu, zrezygnowano z tylnej osi z poprzecznym resorem piórowym na rzecz osi skrętnej. W rzeczywistości rozstaw zarówno kół, jak i osi były identyczne w tych modelach, podobnie jak zawieszenie, hamulce i układ kierowniczy, różnica dotyczyła jednak ich długości. W przeciwieństwie do SEAT-a Malagi, czyli klasycznej limuzyny z oddzielnym bagażnikiem, w Toledo zastosowano hatchback, choć profil samochodu przypominał sedana. Dzięki temu przestrzeń ładunkowa miała pojemność 550 litrów, a pojazd mimo wszystko zachował kształt trzyczęściowej limuzyny.

– Aby podkreślić tę niejednoznaczność z estetycznego punktu widzenia, mocniejsze wersje modelu SEAT Toledo i wyższe wykończenia miały dyskretny spojler nałożony na tylną krawędź bagażnika. Rozwiązanie to nadawało mu bardziej sportowego charakteru, który współgrał z silnikami, oferującymi moc ponad 100 KMI choć ostatni egzemplarz modelu Toledo I zjechał z taśmy fabrycznej niemal dwie dekady temu, to nadal ma duże znaczenie w historii marki SEAT jako ten, który rozpoczął nową, wspaniałą erę, która trwa do dziś – przyznaje Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.

Źródło: materiały prasowe

Opublikuj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*