Pierwszy Ford Ranger był… SUV- em. Fakty o najpopularniejszym pickupie Europy
Popularność pickupów Forda w USA i fakt, że model Ranger jest najlepiej sprzedającym się autem tego typu w Europie nie jest dziełem przypadku. Pierwsze pickupy Ford stworzył już ponad 100 lat temu i od tego czasu z powodzeniem je rozwija.
W 1917 roku pojawił się Ford TT i od tamtej pory idea samochodu ze skrzynią ładunkową oraz dobrymi właściwościami terenowymi jest z sukcesami rozwijana. Ford TT zaczął być sprzedawany 9 lat po premierze kultowego modelu T. Miał ładowność jednej tony, mocniejszą ramę i cenę na poziomie 600 dolarów amerykańskich. W ciągu 10 lat Ford sprzedał 1,3 miliona sztuk pierwszego w historii pickupa.
Jak powstał model Ranger?
Ford Ranger to samochód, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to bowiem od ośmiu lat najlepiej sprzedający się pickup w Europie. Obecnie na rynku europejskim oferowana jest szósta generacja tego modelu. Sprzedaż wystartowała odmianami popularnych wersji Wildtrak i Limited i nastąpiła po premierze opracowanego przez Ford Performance nowego Rangera Raptora, który stanowi topowy model w linii Ranger-ów.
Sama nazwa „Ranger” w gamie Forda pojawiła się po raz pierwszy w 1949 roku. Wtedy to w ofercie amerykańskiego producenta znalazł się robiony ręcznie Ford F-1 Ranger z napędem na cztery koła. Samochód powstał w oparciu o dostawczą wersję Forda, a za nadwozie i napęd 4×4 odpowiadała zewnętrzna firma Marmon-Herrington.
Ford F-1 Ranger był napędzany silnikiem o mocy 100 KM. Moment obrotowy przekazywała na cztery koła manualna skrzynia biegów. Występowała ona również w niezsynchronizowanej odmianie czterobiegowej. Samochód został wyposażony przez konstruktorów w przesuwane boczne szyby, a przestrzeń ładunkowa zmieniła się w przedział pasażerski wykończony drewnem. W latach 1949-1952 wyprodukowano 54 sztuki tego Forda.
Pierwsza ciężarówka Forda, która nosiła znaczek „Ranger” nie była pickupem, ale pojazdem uniwersalnym z napędem 4×4. Dzisiaj tego typu auto zostałoby określne mianem SUV-a.
To nie koniec ciekawych losów Rangera. Zanim Ford Ranger na dobre stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie pickupów występował na rynku również jako…dwudrzwiowe coupe lub czterodrzwiowy sedan produkowany przez luksusową markę Edsel należącą do Forda. Wyróżniał się awangardową stylistyką i dużą ilością wyraźnie zaznaczonych detali. Pas przedni zdobiła charakterystyczna dla tej marki owalna atrapa chłodnica. Auto było produkowane na przełomie lat 50. i 60.
Natomiast w latach od 1967 do 1981 nazwa „Ranger” była jeszcze używana przez Forda w modelach F-100 / F-150 i oznaczała najwyższy poziom wyposażenia. Niedługo później Ranger stał się niezależnym modelem.
Z USA do Europy
Pierwsza odsłona Forda Rangera pojawiła się na rynku USA w 1983 roku i już wtedy była dobrze wyposażona. Miała niezależne przednie zawieszenie, 15-calowe koła i prześwit zbliżony do swojego większego brata – modelu F-150. Druga generacja Forda Rangera trafiła na rynek w 1993 roku. Odświeżone nadwozie zyskało więcej krągłości, a pod maską znalazły się mocniejsze jednostki napędowe. Nowa odsłona modelu zyskała uznanie rynku zdobywając w roku swojej premiery pierwszą nagrodę „Pickup of the Year”. W 1997 roku pojawiła się trzecia generacja Rangera. Warto dodać, że od 1998 do 2022 roku Ranger był oferowany również w wersji elektrycznej. Miał 60-konny silnik i zasięg na poziomie około 175 kilometrów. Energia była magazynowana w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, potem w niklowo-wodorowych.
W Europie Ford Ranger pojawił się w 1998 roku. Specjalnie na ten rynek została przygotowana „wersja międzynarodowa”. Już od premiery oferowano pickupa z dwoma różnymi rozstawami osi, trzema wersjami kabiny i dwoma opcjami silnika. Obecnie w ofercie sprzedaży znajduje się szósta generacja Forda Rangera. Samochód występuje również w odmianie Raptor przygotowanej przez Ford Performance. Ta rajdowa terenówka ma wyczynowe zawieszenie i silnik V6 o pojemności 3 litrów i mocy 292 KM.