Otwarcie dworca PKP Gdańsk Główny
31 lipca 2023 roku zakończony został remont dworca kolejowego Gdańsk Główny. Kompleksowa rewitalizacja obiektu przywróciła historyczny charakter budowli. Przedstawiamy galerię zdjęć odnowionego budynku.
Budynek gdańskiego dworca zbudowany został w latach 1894-1900 według projektu Alexandra Rüdella oraz Paula Thömera. Na historii ceglanej budowli odcisnęło się piętno tragicznych wydarzeń historycznych, które miały miejsce w Gdańsku. W 1945 roku, pod koniec II wojny światowej, dworzec został spalony. Pożar w budynku wybuchł również podczas gdańskiego Grudnia ’70. W 2001 roku, w trakcie powodzi, która nawiedziła Gdańsk, budynek dworca wraz z przylegającą infrastrukturą kolejową uległy zalaniu.
Ostatni duży remont obiektu miał miejsce na początku lat 90’, kiedy to wewnątrz dworca dobudowano w celach handlowych antresolę, a w jednym ze skrzydeł budynku umieszczono dwupoziomową restaurację znanej sieci fast food. Zakończony obecnie remont zlikwidował niehistoryczne modyfikacje wewnątrz budynku, został on jednak dostoswany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Umieszczono w nim windy i ruchome schody, a także oznakowanie poziome dla niedowidzących. Powiększono również część podziemną w tunelu przylegającym do dworca, gdzie znajdują się lokale z przeznaczeniem na funkcje handlowo-usługowe.
Szczegółowy opis modyfikacji konserwatorskich, przeprowadzonych podczas obecnej modernizacji, możemy znaleźć w komunikacie PKP SA/Grupy PKP:
„Ważnym elementem przebudowy dworca były prace konserwatorskie. Odtworzono pierwotną bryłę budynku, gdzie nad częścią północą przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami z okładziną z blachy miedzianej. Dach dworca pokryto ceramiczną dachówką z zygzakami w kolorze żółtym i zielonkawym. Renowacji poddano 48-metrową wieżę dworca z zegarami, a także liczne detale architektoniczne na elewacji, w tym m.in. herby Gdańska znajdujące się nad wejściem głównym trzymane przez lwy oraz nad wielką półrozetą, a także herb Polski na szczycie fasady frontowej. Renowację przeszła również grupa herbów na elewacji od strony peronów, a także dwie skrzydlate ośki – symbole kolejnictwa – na szczycie dachu nad holem głównym. Całość uzyskanego efektu podkreśliła nowa iluminacja dworca.
Poza bogato zdobioną elewacją wiele pracy poświęcono wnętrzom, w tym w szczególności holowi dworca, który w wyniku II wojny światowej oraz w latach 60. XX wieku został praktycznie pozbawiony detali architektonicznych. Poza przywróceniem oryginalnej kolorystyki ścian odtworzono dębowe witryny kas biletowych, a także oryginalną stolarkę drzwiową. Po latach na dworzec wróciły również herby miast pomorskich! Odtworzono je na podstawie archiwalnych materiałów. Są to herby: Gdańska, Kwidzyna, Lęborka, Szczecinka, Kościerzyny, Słupska, Tczewa oraz Chojnic. Piękna holowi dworca dodają zrekonstruowane witraże. Są one nie tylko wielkoformatowe, wykonane ze szkła katedralnego, ale posiadają również bogatą symbolikę. Witraż wschodni łączy motywy symbolizujące potęgę i otwartość miasta Gdańsk, natomiast zachodni pokazuje siłę kolei. Witraże boczne łączą w sobie geometryczne wzory z motywami kwietnymi[1].”
Zdjęcia: M. Mokrosiński, wiekdwudziesty.pl
[1] Źródło: https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/mi-dworzec-gdansk-glowny-otwarty-dla-podroznych-po-modernizacji-komunikat, dostęp: 31.07.2023