Inspiracja dla SEAT-a Leona. Czym wyróżniał się model Ritmo?

SEAT Ritmo to pierwszy kompaktowy model hiszpańskiego producenta wykorzystujący napęd na przednią oś. Inżynierowie marki skoncentrowali się na optymalizacji aerodynamicznej nadwozia, dzięki czemu współczynnik oporu powietrza wynosił jedynie Cx 0,38. Pod maskę tego modelu trafiały wydajne silniki o pojemności od 1,2 do 1,7 litra oraz jednostka napędowa 1.4 zapewniająca 75 KM mocy i prędkość do 165 km/h. Innowacje i design wykorzystane przy SEAT-cie Ritmo posłużyły w późniejszych latach do stworzenia powszechnie znanego modelu SEAT Leon.

SEAT Ritmo w latach świetności był pojazdem, który stanowił kamień milowy w drodze innowacji i doskonałości projektowej hiszpańskiej marki. Zaprezentowane na Motor Show w Barcelonie w kwietniu 1979 roku, Ritmo zrewolucjonizowało segment C dzięki swoim przełomowym rozwiązaniom i stało się symbolem zaangażowania SEAT-a w rozwój technologii napędu na przednie koła.

SEAT Ritmo – projekt wyprzedzający epokę

Model Ritmo w chwili debiutu przyciągał uwagę swoim innowacyjnym designem, wykorzystującym motyw koła. Kształt ten odnajdziemy w reflektorach, klamkach, włączniku klaksonu na kierownicy, a nawet klapce wlewu paliwa. To unikalne rozwiązanie projektowe uzupełniał asymetrycznie umieszczony wlot powietrza klimatyzacji na pokrywie silnika. W efekcie Ritmo wyróżniało się atrakcyjnym designem oraz funkcjonalnością. Inżynierowie SEAT-a wyprzedzili swą epokę koncentrując się na optymalizacji aerodynamicznej nadwozia, co pozwoliło Ritmo osiągnąć współczynnik oporu powietrza Cx 0,38 w czasach, gdy europejska średnia wynosiła 0,46.

Doskonałość inżynieryjna

Pod maskę SEAT-a Ritmo trafiały wydajne silniki o pojemności od 1,2 do 1,7 litra, stanowiące przykład inżynieryjnego kunsztu SEAT-a. Jednostka 1.4 montowana w wersji CLX wraz z pięciobiegową przekładnią mechaniczną miała 75 KM mocy i pozwalała na osiągnięcie prędkości nawet do 165 km/h.

W 1980 r. w gamie silnikowej pojawił się wariant wysokoprężny. Nowa jednostka o pojemności 1714 cm3 miała 55 KM mocy, co na tamte czasy było wynikiem godnym uznania. Zestawiona z pięciobiegową skrzynią mechaniczną stanowiła bardzo oszczędne źródło napędu i pozwalała na osiągnięcie 140 km/h. Dwa lata później SEAT Ritmo został zastąpiony przez model Ronda, który pozostawał w produkcji do roku 1986. Kolejnym modelem, który przejął spuściznę po Ritmo, był wprowadzony w 1999 r. SEAT Leon.

– SEAT Ritmo nie był tylko kolejnym samochodem w ofercie marki – był odważnym krokiem naprzód w dziedzinie innowacji motoryzacyjnych, który na zawsze zmienił sposób, w jaki myślimy o projektowaniu i inżynierii samochodów. Dzięki Ritmo, SEAT stał się synonimem odważnych rozwiązań projektowych i technologicznych, które służą kierowcom na całym świecie. Jesteśmy niezwykle dumni z dziedzictwa Ritmo i jego trwałego wpływu na naszą markę oraz całą branżę motoryzacyjną – powiedziała Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.

Źródło: materiały prasowe

Opublikuj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*