Historyczny, kultowy i popularny: model 2 CV obchodzi swoje 75. urodziny

Citroën świętuje 75. urodziny swojego kultowego i długowiecznego modelu: 2 CV, który w latach 1949-1990 został wyprodukowany w 5 114 969 egzemplarzach. Korzenie modelu 2 CV sięgają projektu „TPV” („Toute Petite Voiture” lub „bardzo mały samochód”) z 1936 roku, za sprawą którego samochody miały stać się wszechstronne, ekonomiczne i dostępne.

Model 2 CV stał się ikoną opartą o główne filary marki, takie jak: popularność, komfort, prostota, wytrzymałość i przystępność cenowa. Na przestrzeni kilku dekad jego charakterystyczna sylwetka i wszechstronność były kluczem do sukcesu. Z tej okazji, w konserwatorium Citroëna wykonano artystyczną sesję fotograficzną, w której wzięło udział osiem kultowych, osobliwych modeli 2 CV.

Citroën świętuje 75. urodziny swojego najbardziej kultowego modelu: 2 CV. Zaprojektowany w biurze projektowym Citroëna przy Rue du Théâtre w Paryżu i dopracowany w ośrodku testowym La Ferté-Vidame w regionie Eure-et-Loir, został zaprezentowany szerokiej publiczności podczas Salonu Samochodowego w Paryżu 7 października 1948 roku. Model 2 CV może pochwalić się wyjątkową karierą: łącznie wyprodukowano 5 114 969 egzemplarzy, w tym 1 246 335 vanów 2 CV. Ostatni egzemplarz 2 CV opuścił fabrykę w Mangualde w Portugalii 42 lata po premierze, 27 lipca 1990 roku o godzinie 16:00.

POCZĄTKI MODELU 2 CV: PROJEKT „TPV”

Projekt „TPV” („Toute Petite Voiture”, czyli bardzo mały samochód) narodził się w połowie lat trzydziestych, w 1936 roku. Jego celem było zaoferowanie ludziom o niskich dochodach ekonomicznego i wszechstronnego samochodu. W 1937 roku światło dzienne ujrzał pierwszy prototyp projektu TPV, ważący zaledwie 370 kg i wyposażony tylko w jeden reflektor (obowiązujące wówczas przepisy nie wymagały dwóch). Pojazd mógł przewozić maksymalnie cztery osoby i 50 kg bagażu i poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h, a wszystko to w niesamowitym komforcie.

Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1939 roku miało zostać zaprezentowanych 250 przedprodukcyjnych modeli, ale wybuch wojny pokrzyżował te plany. W związku z tym wyprodukowane już samochody zostały zniszczone – wszystkie z wyjątkiem czterech, które potajemnie przechowano w Centrum Testowym Citroëna w La Ferté-Vidame.

LEGENDARNY SAMOCHÓD, KTÓRY STAŁ SIĘ IKONĄ ŚWIATA MOTORYZACJI

W momencie wejścia do produkcji w lipcu 1949 roku, model 2 CV był małym samochodem z chłodzonym powietrzem silnikiem o mocy 9 KM i pojemności 375 cm3, który osiągał maksymalną prędkość 50 km/h. Dzięki temu modelowi Citroën zrewolucjonizował przemysł samochodowy, oferując ekonomiczny i wszechstronny pojazd.

Jego wyjątkowa sylwetka i atrakcyjność szybko przekonały do siebie dużą część populacji. Jednak jego ogromny sukces to zasługa również nieskończonego zakresu zastosowań, a także wyjmowanych kanap, lekkości, zwinności i komfortu. Nie można też zapomnieć, że był to samochód bardzo ekonomiczny w eksploatacji, czym zyskał niesamowitą popularność. Do 1950 roku zamówień było tak dużo, że czas oczekiwana na dostawę wydłużył się do 6 lat.

Jego awangardowy duch oraz genialne jak na tamte czasy technologie sprawiły, że przez wiele lat pozostawał częścią motoryzacyjnego krajobrazu. 2 CV to ponadczasowy model, który stał się prawdziwym fenomenem społecznym, przyciągającym kolekcjonerów z całego świata i nadal często widywanym na naszych drogach.

Citroën 2 CV jest również znany na całym świecie, a dzięki swojej sławie został obdarzony licznymi przydomkami lub pieszczotliwymi nazwami. Do najbardziej znanych należą : „Deuche”, „Deudeuche” (dwukonik) i „Ugly Duckling” (Brzydkie kaczątko), by wymienić tylko kilka. Szeroki wachlarz przydomków potwierdza niezwykłą popularność tego zabytkowego i kultowego modelu.

WIELE WERSJI I PRZYGÓD NA DROGACH CAŁEGO ŚWIATA

Łącznie powstało dziesięć serii specjalnych modelu 2 CV, wprowadzonych na rynek we Francji i w kilku innych krajach europejskich. Należały do nich wersje Spot, Charleston i Cocorico. Citroën 2 CV przeszedł również szereg ewolucji, m.in. w 1951 r. powstała wersja furgon 2 CV (znana jako 2 CV AU), a następnie 2 CV AZ w 1954 r., wyposażona w silnik o mocy 12 KM i słynne sprzęgło odśrodkowe.

Ponadto, 2 CV miał również okazję przemierzyć drogi całego świata, biorąc udział w licznych rajdach, – m.in. w rajdzie Paryż-Kaboul-Paryż na dystansie 16 500 km w 1970 r., w rajdzie Paryż-Persépolis na dystansie 13 500 km w 1971 r. i w rajdzie afrykańskim na dystansie 8 000 km z Abidżanu do Tunisu w 1973 r., wszystkie trzy zorganizowane przez markę Citroën.

OSIEM KULTOWYCH MODELI 2 CV SFOTOGRAFOWANYCH Z OKAZJI JUBILEUSZU

Z okazji wyjątkowego jubileuszu, w konserwatorium Citroëna wykonano artystyczne zdjęcia ośmiu kultowych modeli 2CV:

  • Citroën 2 CV 6 by Hermès, z tapicerką i zdobieniami nadwozia zaprojektowanymi przez dom mody Hermès, zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2008 roku z okazji 60. urodzin modelu 2 CV.
  • Citroën 2 CV 6 Spécial, jeden z ostatnich egzemplarzy 2 CV wyprodukowanych w fabryce w Levallois w 1988 r.
  • Citroën 2 CV Spot, pierwsza specjalna seria licząca 1800 egzemplarzy, wyposażona w dwukolorową tapicerkę i nadwozie zaprojektowane przez stylistę Serge’a Gevina.
  • Citroën 2 CV A, jeden z 250 prototypów zbudowanych w 1939 r. z okazji targów Salon de l’Automobile, którego produkcja ostatecznie została odwołana z powodu wybuchu II wojny światowej. Jeden z czterech pozostałych egzemplarzy znajdujących się w Conservatoire Citroën.
  • Citroën 2 CV A Berline (1950 r.), identyczny z modelem zaprezentowanym przez Pierre’a Boulangera podczas otwarcia Salonu Samochodowego w Paryżu w 1948 r.
  • Citroën 2 CV A z kierownicą po prawej stronie, produkowany w Slough w Wielkiej Brytanii od 1953 roku. Wyposażony w blaszany bagażnik i otwierane tylne szyby. Obecnie jest to najstarszy brytyjski 2CV w Europie.
  • Citroën2 CV AZU, furgon produkowany od 1954 roku do marca 1978 roku oferujący dużą przestrzeń ładunkową i tylne drzwi ułatwiające załadunek.
  • Citroën 2 CV 4 x 4 „Sahara”, wyposażony w napęd na cztery koła i dwa silniki umożliwiające pokonywanie wzniesień o nachyleniu ponad 40 procent podczas jazdy po piasku.

Źródło: Stellantis

Opublikuj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*