FIAT świętował swoje 125 urodziny oszałamiającą paradą zabytkowych i współczesnych modeli marki

W czwartek, 11 lipca 2024, na dachu budynku Lingotto w Turynie odbyła się uroczystość z okazji 125-lecia istnienia marki FIAT pod hasłem „Smiling to the future” („Z uśmiechem w przyszłość”). Wydarzenie było zarówno okazją, aby świętować ten ważny jubileusz, którym może się poszczycić niewielu producentów samochodów.

11 lipca 1899 roku w Turynie podpisano statut spółki „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili – Torino”. Dziś, kiedy z linii produkcyjnych zjechało już wiele milionów samochodów, wspólnym mianownikiem dla przeszłości, teraźniejszości i przyszłości marki jest specyficzny sposób rozumienia mobilności, który do dziś wyróżnia markę na poziomie globalnym i dzięki któremu powstały modele ułatwiające codzienne życie klientom i wnoszące radość na ulicach całego świata. Gwiazdą wydarzenia była 500e Giorgio Armani, wyrafinowana edycja limitowana łącząca włoską doskonałość z ekologicznym podejściem, która będzie dostępna w sprzedaży na całym świecie. Drugim bohaterem wydarzenia był Fiat Grande Panda, nowy globalny model, który zapoczątkuje nową erę włoskiej marki i pierwszy z nowej generacji samochodów marki FIAT.  Ponadto, podczas uroczystości zaproszeni goście mieli okazję zobaczyć pierwsze prawdziwe zdjęcia dwóch innych modeli z nowej globalnej rodziny – SUV-a i fastbacka – które zostały zaprezentowane w lutym br. jako samochody koncepcyjne, a obecnie znajdują się na zaawansowanym etapie rozwoju i mają zostać wprowadzone na rynek w najbliższych latach.

Uroczystości w Turynie zakończyła oszałamiająca parada zabytkowych i współczesnych samochodów marki FIAT, które zostały podzielone na grupy – ikony, samochody miejskie, samochody kompaktowe, samochody rodzinne i lekkie pojazdy użytkowe – i dumnie przejechały po legendarnym torze na budynku Lingotto, prezentując technologiczne i historyczne dziedzictwo globalnej włoskiej marki.

Przyjrzyjmy się głównym cechom naszych zabytkowych ikon marki FIAT, które z dumą wzięły udział w tej niezwykłej paradzie:

508 Balilla 3 Marce (1932)
Dla marki Fiat to przykład najpopularniejszego samochodu produkowanego od chwili jej powstania. Model osiągnął ogromny sukces rynkowy dzięki 3 wersjom nadwozia.

Fiat 508 Balilla 3 Marce (z prawej)

Fiat 508 Balilla 3 Marce (z prawej)

500 A Furgone (1936)
Wersja van uzupełnia gamę typów nadwozia opartych na 500 A Topolino, oferując niezwykle wszechstronny samochód dostawczy w mieście, wspierający  działalność rzemieślniczą.

500C Topolino (1950)
Pierwszy projekt młodego Dante Giacosy, który pomysłowo i niekonwencjonalnie podszedł do tematu zmniejszenia ogólnych wymiarów samochodu bazowego w katalogu produktów FIAT. Topolino stał się ikoną znaną na całym świecie dzięki swoim innowacjom w zakresie typu i konstrukcji, a także niezwykle kompaktowym wymiarom.

8V (1954)
Absolutna równowaga między elegancją i mocą, stworzona w całości w Lingotto i będąca wynikiem technicznej wiedzy projektantów Fiata.

600 (1955)
Wraz z modelem 600, marka Fiat wprowadziła do masowej produkcji mały samochód oferujący cztery wygodne siedzenia. Jest to pierwszy samochód Fiata z silnikiem umieszczonym z tyłu i oferowany w niższej cenie niż 500 Topolino. Był również produkowany w Serbii, Hiszpanii i Argentynie.

Nowa 500 (1959)
Wielkie arcydzieło Dante Giacosy wśród samochodów miejskich i nowej mobilności, stworzone w okresie wielkiego włoskiego boomu gospodarczego. Prawdziwa ikona, zyskała legendarną renomę w ciągu 18 lat nieprzerwanej produkcji.

850 T Autocarro (1965)
Fiat 850 T, czyli „Familiare”, w wersji  6-miejscowej stanowi udaną ewolucję modelu 600 Multipla, oferując różne wersje do transportu osób oraz towarów ( van i lekki pojazd użytkowy), oferując kompaktowe wymiary oraz niezwykłą zwinność i przyjemność prowadzenia.

600D Multipla (1966)
Pierwszy 6-miejscowy samochód o podwójnym zastosowaniu, jako samochód miejski i pierwszy prawdziwy minivan wśród samochodów produkowanych seryjnie.

238 Ambulanza (1969)
Model 238, z niezbyt wysokim i dobrze ukształtowanym nadwoziem, oferował dobrą ładowność dzięki zastosowaniu napędu na przednie koła, co wyeliminowało masę wynikającą z obecności wału napędowego i tylnej osi, umożliwiając w ten sposób obniżenie poziomu podłogi przestrzeni ładunkowej.

124 Sport Spider 1600 (z 1970 roku)
Popularny model 124 w wersji kabriolet, który odniósł sukces również w Ameryce. Charakteryzuje się prostym designem autorstwa Toma Tjaarda dla Pininfariny, dzięki któremu stał się ikoną włoskiego stylu na całym świecie.

124 Familiare (z 1972 roku)
Model 124 zastępuje sedana 1300-1500 i z czasem, dzięki przystępnej cenie i solidności, staje się prawdziwym „world car”.

126 (z 1980 roku)
Mały samochód, który przejmuje dziedzictwo FIATA Nuova 500, charakteryzujący się zrównoważonymi liniami oraz prostą mechaniką do tego stopnia zoptymalizowaną i wydajną , że pozostawał w produkcji przez całe 28 lat.

Panda 30 (z 1980 roku)
Najbardziej rewolucyjny projekt mający na celu stworzenie prostego i wszechstronnego samochodu, w którym praktyczność, funkcjonalność i przystępność przyczyniły się do stworzenia niedoścignionego archetypu. To stylistyczne arcydzieło Italdesign, ze swoim niezrównanym dwucylindrowym silnikiem o pojemności 652 cm3, może opowiedzieć tysiące niezwykłych historii i stał się doskonałym protoplastą dzisiejszej Pandy, która nadal jest numerem jeden na włoskim rynku.

Cinquecento ED (z 1992 roku)
Jeden z kamieni milowych w segmencie samochodów miejskich, charakteryzujący się efektywnym wykorzystaniem przestrzeni i niezwykle racjonalną optymalizacją wnętrza. Zaprojektowane przez Centro Stile FIAT i produkowane w Tychach, nowe Cinquecento Economy Drive było wyposażone w czterobiegową przekładnię, dwucylindrowy silnik o pojemności 704 cm3 pochodzący bezpośrednio z FIAT-a 126 Bis, osiągający maksymalną prędkość 127 km/h.

Uno 1.1 S i.e. (z 1992 roku)
Za sprawą tego „minivana-inside”, który na nowo definiuje wrażenia z jazdy dzięki innowacyjnym funkcjom i koncepcjom produkcyjnym wyznaczającym nowe standardy w segmencie super-mini,  talent stylistyczny Italdesign po raz kolejny dał o sobie znać.

Punto 55 6 Speed (z 1994 roku)
Samochód z segmentu B, który wprowadza innowacje w sektorze, takie jak pochylona przednia szyba i okalające samochód szyby, które przerywane są wysokimi i pionowymi tylnymi światłami.

Multipla 1.6 ELX (z 1998 roku)
Pierwszy 6-osobowy samochód o długości poniżej 4 metrów, który w 1999 roku był gwiazdą dużej wystawy zorganizowanej w MoMA w Nowym Jorku, mającej prezentować samochody nowego tysiąclecia. To konkretny przykład kreatywności i doświadczenia Fiata w tworzeniu nowych archetypów mobilności.

Multipla 1.6 ELX (z 1998 roku) - trzeci od lewej

Multipla 1.6 ELX (z 1998 roku) – trzeci od lewej

Te niezapomniane samochody są żywym dowodem na to, że od samego początku FIAT wykazywał silną skłonność by być międzynarodową marką, produkując modele na całym świecie, ale zachowując jednocześnie swoje serce i duszę w stolicy Piemontu, gdzie został założony. A dziś, wraz z Grande Panda, dzięki synergii i możliwościom, jakie zapewnia Stellantis, dla FIAT-a otwiera się nowy rozdział, który będzie charakteryzował się inkluzywnością, pomysłowością, włoskim stylem i duchem globalności.

Casa FIAT: niepowtarzalne miejsce, w którym można zanurzyć się we wszechświecie FIAT-a
125. rocznica jest doskonałą okazją do zainaugurowania nowej wystawy muzealnej „Casa FIAT”, projektu stworzonego przez Pinacoteca Agnelli we współpracy z marką FIAT. Na wystawie można prześledzić historię marki i jej związek z budynkiem Lingotto, legendarną fabryką i kultowym miejscem produkcji przemysłowej marki w Turynie, zaprojektowanym przez Giacomo Matté Trucco w latach dwudziestych XX wieku i odrestaurowanym przez Renzo Piano w latach dziewięćdziesiątych.

Dzięki zastosowaniu interaktywnego wyświetlacza wystawa dzieli się na różne obszary tematyczne – projektowanie samochodów, architektura, społeczeństwo i dzieci – dając odwiedzającym możliwość całkowitego zanurzenia się we wszechświecie FIATA. Wewnątrz muzeum opowiadana jest historia FIATA, od jego początków po najnowsze zmiany. Casa FIAT symbolicznie obraca się wokół drewnianego modelu 500 Master, a zwiedzanie muzeum rozpoczyna się od roku założenia firmy 1899, kiedy to założyciele podpisali statut spółki Società Anonima Fabbrica Italiana – Torino, dając początek nazwie FIAT.

Opowieść toczy się dekada po dekadzie i prezentuje różne kluczowe momenty w historii marki, takie jak produkcja najbardziej kultowych samochodów marki, w tym Fiata Nuova 500, kompaktowego dwumiejscowego sedana wprowadzonego na rynek w 1957 roku oraz Fiata Panda, wszechstronnego i innowacyjnego samochodu stworzonego w 1980 roku przez projektanta Giorgetto Giugiaro. Na całej wystawie FIAT podkreśla znaczenie swojej przeszłości i korzeni, nie odrywając wzroku od przyszłości, czego dowodem jest nowa Grande Panda. W Casa FIAT historia FIATA nie dobiega końca…

FIAT partnerem inicjatywy Turyn Stolicą Kultury Biznesu 2024
Od 1899 roku historia marki FIAT jest cały czas związana ze stolicą Piemontu, a w 125. rocznicę jej założenia FIAT jest partnerem inicjatywy „Turyn Stolicą Kultury Biznesu 2024”. Przyznawana przez Generalną Konfederację Włoskiego Przemysłu, dzięki wysiłkom Turyńskiego Związku Przemysłowego, ta prestiżowa nagroda nie tylko oddaje hołd przemysłowej historii miasta, ale także stanowi wyraz uznania dla zdolności przedsiębiorstw z Turynu do patrzenia w przyszłość i stawiania czoła obecnym wyzwaniom, takim jak transformacja ekologiczna i cyfrowa, sztuczna inteligencja oraz droga do bardziej zrównoważonego i inkluzywnego społeczeństwa. FIAT jest dumnym partnerem inicjatywy „Turyn Stolicą Kultury Biznesu 2024” i będzie aktywnie w niej uczestniczyć, realizując specjalne akcje przewidziane w programie wydarzenia. Jedną z nich jest wystawa „Turyn ku przyszłości. Kultura biznesu, kultura innowacji” organizowana w Muzeum Narodowym Włoskiego Risorgimento w Turynie, którą publiczność może bezpłatnie oglądać do 29 września. Wystawa obejmuje siedem multimedialnych i wizualnych sekcji zainstalowanych w monumentalnym korytarzu Izby Włoskiej Muzeum Narodowego Włoskiego Risorgimento, skupiających się na historii industrializacji Turynu. Ta ekscytująca opowieść kończy się niezwykle wciągającą sekcją poświęconą przyszłym perspektywom przedsiębiorczości w Turynie.\

Źródło: materiały prasowe

Opublikuj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*