Alfa Romeo 33 Stradale stoi na czele programu wspierającego dziedzictwo marki „Alfa Romeo Classiche”
Alfa Romeo 33 Stradale debiutuje na międzynarodowym salonie motoryzacyjnym podczas 40. międzynarodowej wystawy działu Heritage „Auto Moto D’Epoca”, zorganizowanej w nowej lokalizacji w Bolonii. Patronem programu „Alfa Romeo Classiche” jest model 33 Stradale. Przy tej okazji Alfa Romeo świętuje 60-lecie modelu Giulia Sprint GT (1963) – 30-lecie wspaniałego modelu 155 V6 Ti „DTM” (1993) i 10-lecie fascynującej Alfy Romeo 4C (2013). Program wspierający dziedzictwo marki „Alfa Romeo Classiche” powstał w ścisłej współpracy z działem Heritage Stellantis i składa się z oferty usług specjalnych mających na celu ochronę i promocję historii marki.
40. edycja wystawy „Auto e Moto d’Epoca” jest jednym z najważniejszych wydarzeń w Europie, skierowanym do miłośników zabytkowych samochodów i motocykli. Dla marki Alfa Romeo jest to doskonała okazja, aby zaprezentować po raz pierwszy na międzynarodowym Salonie zabytkowych samochodów i motocykli model Alfa Romeo 33 Stradale występujący w roli honorowego patrona programu wspierającego dziedzictwo marki „Alfa Romeo Classiche”. Program ten składa się z szeregu usług mających na celu ochronę i promocję historii tej kultowej włoskiej marki.
Wyprodukowana w limitowanej serii 33 unikatowych samochodów, jedynych w swoim rodzaju dzieł sztuki. Z gwarancją „CERTYFIKATU AUTENTYCZNOŚCI”.
Wywodzący się bezpośrednio od Tipo 33, gwiazdy światowych sportów motorowych, model 33 Stradale z 1967 roku jest przez wielu postrzegany jako jeden z najpiękniejszych samochodów w historii. Nowy model 33 Stradale prezentuje niezwykle rygorystyczne i pełne szacunku, acz nowoczesne podejście do cech stylistycznych swojego poprzednika i pełni rolę manifestu Alfy Romeo, zapowiadając niektóre z przyszłych linii samochodów marki. Wyprodukowany w zaledwie 33 egzemplarzach, z których wszystkie zostały już sprzedane, został wykonany ręcznie we współpracy z Carrozzeria Touring Superleggera, producentem nadwozi będącym gwarancją najwyższej jakości, skrojonych na miarę standardów i wręcz obsesyjnej dbałości o szczegóły.
Każdy z 33 samochodów został zaprojektowany jako unikatowe, jedyne w swoim rodzaju dzieło sztuki, dzięki niespotykanej dotąd personalizacji. Aby zagwarantować wyjątkowość każdego egzemplarza, powstała „Bottega”, czyli zespół profesjonalistów marki Alfa Romeo, którzy od samego początku angażowali swoich klientów w projekt, aby wspólnie stworzyć niepowtarzalny pod względem szczegółów samochód, a nawet dawali klientom możliwość nadania własnego numeru nadwozia.
Aby oficjalnie potwierdzić wyjątkowość pojazdów, każdy egzemplarz 33 Stradale będzie posiadał Certyfikat autentyczności, będący kolejnym dowodem jego stuprocentowej oryginalności i niepowtarzalności gwarantowanej przez producenta. Jest to usługa, z której mogą skorzystać wszyscy właściciele zabytkowych samochodów Alfa Romeo, aby zwiększyć wartość swojego samochodu.
Program wspierający dziedzictwo marki „Alfa Romeo Classiche” obejmuje szereg usług, których jasnym celem jest ochrona i promocja historii kultowej włoskiej marki. Kadra kierownicza marki jest osobiście zaangażowana we wszystkie działania, które tworzą całą gamę specjalnych usług. Komisji wydającej certyfikaty przewodniczy dyrektor generalny Alfy Romeo i szef działu Heritage przy wsparciu Muzeum Alfy Romeo, miejsca, w którym znajdują się rejestry z produkcji i cała dokumentacja techniczna wykorzystywana przez komisję do analizy informacji o badanych samochodach.
Program „Alfa Romeo Classiche” wspierający dziedzictwo marki obejmuje Certyfikat Pochodzenia – dostępny dla samochodów Alfa Romeo od 2016 roku – oraz Certyfikat autentyczności i Usługę renowacji.
Certyfikat pochodzenia: Alfa Romeo oferuje możliwość odkrycia historii każdego samochodu na podstawie jego numeru podwozia. Usługa przewiduje dokładny przegląd dokumentów w rejestrach produkcyjnych marki oraz wydanie certyfikatu poświadczającego rok produkcji samochodu i jego oryginalną konfigurację: specyfikację modelu, numer seryjny silnika, oryginalne elementy nadwozia i detale wewnętrzne.
Certyfikat autentyczności: po szczegółowej analizie poddanego badaniom zabytkowego samochodu i weryfikacji jego danych produkcyjnych i specyfikacji technicznych w archiwach firmy, Alfa Romeo, przy wsparciu działu Heritage, potwierdza autentyczność zabytkowego samochodu. Aby uzyskać ten certyfikat, każdy samochód musi przejść rygorystyczny proces kontroli i oceny przeprowadzany przez wyspecjalizowany zespół, weryfikujący autentyczność samochodu i jego komponentów oraz działanie najważniejszych elementów mechanicznych. Samochód można poddać oględzinom w Officine Classiche w Mirafiori lub bezpośrednio w domu klienta, jeśli wybierze taką opcję, lub w salonie dealerskim Stellantis & You w Rzymie i Palermo. „Usługa renowacji”: Ponadto, ten sam zespół, który opiekuje się kolekcją zabytkowych modeli Alfa Romeo jest również dostępny dla klientów prywatnych, oferując usługi od zwykłej konserwacji po kompletną renowację samochodu: od diagnostyki po renowację nadwozia, naprawy poszczególnych elementów mechanicznych i estetycznych oraz testy końcowe.
Aby dowiedzieć się więcej o wszystkich usługach Alfa Romeo Classiche, odwiedź stronę internetową Heritage.
Salon Samochodowy w Bolonii jest dla Alfy Romeo okazją do świętowania ważnych rocznic w historii marki.
Sześćdziesięciolecie powstania modelu Alfa Romeo Giulia Sprint GT (1963)
Wprowadzona na rynek 9 września 1963 roku Alfa Romeo Giulia Sport GT ma już 60 lat i wyróżnia się tym, że jest pierwszym modelem wyprodukowanym – i „zaprezentowanym” – w nowej fabryce Alfy Romeo w Arese, powstałej w miejsce historycznej fabryki znajdującej się w dzielnicy Portello w Mediolanie. W tym samym roku powstała Autodelta, oficjalny dział wyścigowy Alfy Romeo, oznaczający oficjalny powrót marki do wyścigów.
Giulię Sprint GT, która zastąpiła Giuliettę zaprezentowano w wersji kabriolet zaprojektowanej przez Bertone (w rzeczywistości została stworzona przez Giugiaro, młodego pracownika turyńskiego atelier nadwoziowego). Model był wyposażony w silnik 1.6 pochodzący z Giulii (1570 cm3) z podwójnym wałkiem rozrządu wykonanym ze stopów lekkich, a później w silnik 1.3 (1290 cm3, „GT 1300 Junior”), następnie 1750 (1779 cm3, „1750 GT Veloce”) i wreszcie w 2-litrowy silnik (1962 cm3, „2000 GT Veloce”).
Czteromiejscowy kabriolet o czystej, zwartej linii posiadał okrągłe reflektory z agresywnymi „brwiami” i charakterystyczny „przedni próg” maski, element konstrukcyjny, który zniknął w miarę ewolucji modelu. Giulia GT spełniła oczekiwania klienteli poszukującej bardziej sportowych osiągów: podobnie jak we wszystkich modelach Alfy Romeo, osiągi były tutaj na najwyższym poziomie, Giulia GT doskonale trzymała się drogi i wyróżniała precyzją prowadzenia i zwinnością.
Samochód prezentowany w Bolonii to „GT 1300 Junior” z 1967 roku, który otrzymał Certyfikat Autentyczności wystawiony po szczegółowej analizie i ocenie samochodu przez ekspertów z FCA Heritage.
30 lat Alfy Romeo 155 V6 Ti „DTM” (1993)
Alfa Romeo 155 V6 Ti „DTM” weszła do pozornie niekończącej się rywalizacji sportowej między Włochami i Niemcami rozpoczętej półfinałem Mistrzostw Świata w piłce nożnej w 1970 roku. Dlatego właśnie dokładnie 30 lat temu Alfa Romeo stała się jedyną marką spoza Niemiec, która odniosła zwycięstwo w serii wyścigowej DTM. W 1993 roku Alfa Corse, dział sportowy Alfa Romeo Casa del Biscione, zintensyfikował swoje wysiłki w kategorii Touring Car, wprowadzając różne ewolucje modelu Alfa 155: jedną bardzo rozbudowaną na mistrzostwa Niemiec, drugą zgodną z mniej liberalnymi zasadami nowej międzynarodowej kategorii „D2”.
155 V6 TI opracowana dla DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) zachowała napęd na cztery koła, podobnie jak 155 GTA (SuperTurismo Italiano) z 1992 roku, ale układ mechaniczny był dostosowany do ograniczeń wynikających z przepisów stosowanych podczas Mistrzostw Niemiec: silnik – słynny 2,5-litrowy (2498 cm3) V6-60° z 24 zaworami – zamontowany wzdłużnie służył jako przeciwwaga, a niektóre elementy nadwozia wykonano z włókna węglowego. Aerodynamika była „swobodna” poniżej wyimaginowanej linii obwodowej łączącej piasty kół, tylne skrzydło regulowane, a masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy wynosiła 1100 kg.
W sezonie ’93 silnik V6 dysponował mocą od 400 do 420 KM przy 11 500 obr./min., silnik i elektronika nie uległy pogorszeniu, a sześciobiegowa skrzynia biegów stała się sekwencyjna od połowy sezonu. Podczas mistrzostw, udało się pokonać zaciętą konkurencję w 12 z 20 zaplanowanych wyścigów, dzięki niezwyciężonej parze Alessandro Nannini i Nicoli Larini, którzy zdobyli mistrzostwo, nie zapominając również o sukcesach Christiana Dannera i Giorgio Francia.
10 lat Alfy Romeo 4C (2013-2023)
Od momentu swojej premiery w 2013 roku Alfa Romeo 4C podbiła serca miłośników samochodów sportowych na całym świecie. Aby uczcić 10. rocznicę rozpoczęcia produkcji, Dział Heritage zaprojektował unikalny egzemplarz tego niezwykłego modelu: „Alfę Romeo 4C Designer’s Cut”. Spersonalizowany przez Alessandro Maccoliniego z Centrum Stylu Alfy Romeo (będącego także projektantem tego modelu) i nazwany przez niego „4C Unica”, samochód oddaje hołd autentycznemu włoskiemu stylowi i przyjemności z jazdy uosabianej przez Alfę Romeo 4C.
Projekt 4C Designer’s Cut jest częścią programu Heritage „Reloaded by Creators”, w który zaangażowano również społeczność Alfy Romeo, zapraszając entuzjastów do wyrażenia swoich preferencji dotyczących propozycji przedstawionych przez Maccoliniego za pośrednictwem serwisów społecznościowych marki. Niepowtarzalna 4C Designer’s Cut w wersji one-off trafi na aukcję jako przedmiot kolekcjonerski, umożliwiając zapalonym kolekcjonerom zakup ważnego elementu w historii tego kultowego modelu, który do dzisiaj pozostaje „natychmiastowym klasykiem” na rynku.
Źródło: Stellantis