75 dni by stać się legendą
W 1940 roku rząd Stanów Zjednoczonych wydał słynne specyfikacje dotyczące produkcji wielozadaniowego pojazdu wojskowego. Oprócz wymagania bezprecedensowych jak na tamte czasy osiągów, wyznaczono niezwykle napięte terminy. Tylko trzech producentów samochodów przyjęło wyzwanie: mała firma Bantam American, która przedstawiła bardzo interesujące propozycje, Willys Overland, który ostatecznie wygrał konkurs, oraz gigantyczny Ford.
Inżynierowie i technicy wszystkich trzech producentów pracowali bez wytchnienia, aby dotrzymać terminów. Tempo było zawrotne, dekady przed erą AutoCAD i sztucznej inteligencji: inżynier Bantam Karl Probst zaprojektował swój prototyp w cztery dni, podczas gdy Willys Overland dostarczył swoją propozycję w 75 dni
Departament Wojny Stanów Zjednoczonych od lat szukał sposobu na modernizację pojazdów łącznikowych w swoich siłach zbrojnych. Motocykle okazały się zbyt niebezpieczne i należało znaleźć pojazd czterokołowy, który mógłby wykonywać swoje obowiązki równie szybko i skutecznie.
Specyfikacje wysłane do amerykańskich producentów samochodów nakładały bardzo surowe warunki: pojazd musiał mieć napęd na wszystkie koła, maksymalną masę 590 kg i być w stanie przewieźć do 272 kg ładunku. Zgłosiło się tylko trzech producentów: Willys Overland, Bantam American i Ford.
Bantam American był dawną spółką zależną brytyjskiej marki Austin, która wyodrębniła się z firmy macierzystej i specjalizowała się w produkcji mikrosamochodów. Wśród jej inżynierów był Karl Probst, który zaprojektował swoją propozycję w zaledwie dwa dni i dostarczył swój prototyp trzy miesiące później.
Willys Overland zaprezentował swój projekt, Willys Quad, 11 listopada 1940 r., co zbiegło się z Dniem Weterana. Miał on dwa elementy, które przekonały urzędników wojskowych: 60-konny silnik „Go Devil” i konstrukcję z napędem na cztery koła.
Zgodnie z uwagami amerykańskiego rządu, wprowadzono elementy projektu zaprezentowanego przez Bantam American, takie jak hamulec ręczny, jednoczęściowe koła, zaokrąglony otwór drzwiowy, dwie okrągłe tablice przyrządów i dźwignia zmiany biegów na kolumnie kierownicy.
Jednocześnie, aby zachować silnik o mocy 60 KM, skrócono nakrętki i śruby, a panele nadwozia zostały obniżone w celu uzyskania optymalnej masy. Narodził się Willys MA, który po drobnych poprawkach i ciężkich testach stał się pojazdem ogólnego przeznaczenia – General Purpose Vehicle – modelem Jeep Willys MB.
Tak narodziła się legenda.
Źródło: Stellantis