50 lat Golfa: Volkswagen prezentuje dwa wyjątkowe samochody podczas Bremen Classic Motorshow
Golf to prawdziwa ikona Volkswagena i motoryzacji: najpopularniejszy Volkswagen wszech czasów obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny. W ramach obchodów jubileuszu na targach Bremen Classic Motorshow będzie można zobaczyć Golfa I i jeden z prototypów z 1969 roku. Golf jest ikoną swojego segmentu od 1974 roku. Z każdą kolejną generacją ten kompaktowy samochód rewolucjonizował i demokratyzował świat motoryzacji.
Wraz z pierwszym Golfem rozpoczęła się nowa era. Zniknął umieszczony z tyłu silnik, zrezygnowano także z napędu na tylne koła. Zmianom technicznym towarzyszyła rewolucja w wyglądzie. „Golf oferuje dużą przestrzeń użytkową i wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest przy tym niezwykle praktyczny” – tak opisywał go pół wieku temu Volkswagen. I tak rok, w którym Niemcy wygrały mistrzostwa świata w piłce nożnej, stał się także rokiem „urodzin” najpopularniejszego Volkswagena. Pierwszy milion sprzedano zaledwie dwa lata po uruchomieniu produkcji, a do dziś dostarczono do klientów na całym świecie ponad 37 milionów egzemplarzy.
Golf kontynuował swoją historię naznaczoną sukcesami. Ale w 1974 roku nikt nie miał pojęcia, że właśnie narodził się model, który osiągnie jeszcze większy sukces niż Garbus. Z biegiem lat Golf stał się niemal częścią naszego społeczeństwa, synonimem klasy pojazdów, a nawet całego pokolenia. Prawdopodobnie każdy miał styczność z Golfem: jako pojazdem do nauki jazdy, jako własnym nowym lub używanym samochodem, z rodziną lub przyjaciółmi, w wersji z dwoma lub czterema drzwiami, z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, w wersji GTI albo jako kabriolet. Gdzieś w tle prawie zawsze był i nadal jest. Golf.
Serce marki Volkswagen
50 lat temu, w marcu 1974 roku, w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu rozpoczęła się seryjna produkcja Golfa I. Nowe auto musiało się zmierzyć z prawdziwą legendą – Garbusem. Ten model był produkowany wówczas od niemal 30 lat. Garbus był ikoną, autem, które położyło podwaliny pod światowy sukces Volkswagena. Ale nowy model z Wolfsburga okazał się bardzo udany i szybko stał się bestsellerem.
W kolejnych generacjach modeli to właśnie Golf umożliwiał wszystkim dostęp do mobilności na najwyższym poziomie technicznym, a przy tym w przystępnej cenie. Wyposażony w takie technologie jak katalizator i wydajne układy napędowe, oferował wysoki poziom bezpieczeństwa, dzięki takim elementom wyposażenia jak system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, czyli ABS, poduszki powietrzne czy napęd na cztery koła. Tajemnica sukcesu tkwi również w tym, że projektanci przenieśli DNA pierwszej generacji do jej następców, zachowując charakterystyczne elementy, takie jak chociażby słupek C.
Rozwój nowego bestsellera
Prace nad następcą Volkswagena Garbusa rozpoczęły się w Wolfsburgu już pod koniec lat 60. XX wieku. Powstało kilka pojazdów koncepcyjnych, w tym auto oznaczone kodem EA 276. Prototyp z 1969 roku miał już wiele cech późniejszego modelu, takich jak silnik z przodu, nadwozie typu hatchback z dużą pokrywą bagażnika i belkę skrętną z tyłu. Jednak pod maską nadal znajdował się dobrze znany chłodzony powietrzem bokser z Garbusa, a nacisk położono na niezawodność i niskie koszty. Jednak już wówczas dni tej technologii były policzone. Projekt EA 276 był pionierski, ale to kolejny pojazd koncepcyjny ostatecznie trafił do produkcji seryjnej. Nowy model został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro ze studia Italdesign.
Wyjątkowy duet na Bremen Classic Motorshow
Aby uczcić rozpoczęcie roku jubileuszowego, marka Volkswagen zaprezentuje w Bremie Golfa I, przypominając w ten sposób początek rewolucji motoryzacyjnej w 1974 roku. Ekspozycję na targach motoryzacyjnych uzupełnia wyjątkowy pojazd koncepcyjny EA 276 – poprzednik Golfa, opracowany w Wolfsburgu. Oba samochody będzie można oglądać na stoisku D10 w hali 5 od 2 do 4 lutego.
Volkswagen Classic jest obecny na wystawie wraz z Autostadt Wolfsburg, Volkswagen Samochody Dostawcze Oldtimers i Audi Tradition, które również umożliwią odwiedzającym poznanie historii motoryzacji.
Bremen Classic Motorshow otwiera sezon pokazów klasycznych pojazdów w Niemczech od ponad 20 lat. Z ponad 46 000 odwiedzających, jest to stały punkt w kalendarzu imprez entuzjastów klasycznych samochodów.
Źródło: materiały prasowe